Halott liftszerelők, zuhanó tőzsde, avagy az E-target diszkrét bája

Nem akarom elvenni az online marketinggel foglalkozó szakemberek kenyerét, de nem először tapasztalom, hogy a cikkek mellé automatikusan beszerkesztett internetes hirdetések elég vicces, sőt morbid hatást keltenek – valószínűleg a hirdető szándékától függetlenül.

 

A Népszabadság október 7-i cikke halálos balesetről tudósított: két liftszerelő vesztette életét, amikor az a lift, amelyen dolgoztak a mélybe zuhant.

Már az első, cikkhez kapcsolt E-targetes hirdetés is kicsit morbidan hat:

 

(Cég neve)

Igény szerinti új felvonók szerelése. Mozgássérült emelők telepítése.

 

 

 A második egy zárcserét hirdet, ez ugye semleges. Hanem a harmadik az, ami igazán meglepett. Itt egy pénzügyi cég hirdette magát a következő szlogennel:

 

Érdeklik a részvények? Kereskedjen online a világ tőzsdéin.

 

Nem tudom, pontosan hogy működik például az E-target, eddig úgy képzeltem, hogy a szövegkörnyezetből (kulcsszavakból) próbálja eldönteni, melyik hirdetés passzol a cikkhez. Ha ez így van, akkor mégis csak lehet némi humora a számítógépnek – már amennyiben a halálos zuhanáshoz az algoritmus a tőzsdés hirdetést kapcsolta (lehet, hogy a világválság már szerepel a kódban?). Pedig néhány nappal később épp a Népszabadságban jelent meg egy kis jegyzet arról, hogy egy orosz kutató szerint modellezhető az emberi humor a számítógépen, és a jegyzetíró meglehetősen szkeptikus volt. És most tessék.

Ami viszont komolyabb tanulság, hogy egy-egy hirdetés szövegkörnyezete nagyon is számít (klasszikus példa a holokauszt megemlékezés mellett felbukkanó gázszolgáltató hirdetés), és a szerkesztőnek igencsak nagy a felelőssége, hogy az esetleges, nem szándékolt összecsengéseket kiszúrja.

Ám amennyiben ezt a feladatot számítógépes algoritmusra bízzuk, ez valóban megkövetelné, hogy sikerüljön a szoftverbe némi humorérzéket (hogy a véletlenből adódó humorra felfigyeljen) vagy legalábbis valamifajta érzékenységet plántálni. Nos, ezzel kapcsolatban nekem is vannak fenntartásaim.
 

********

 

Amúgy ha vicc és pénzügyi válság, akkor a BBC egy egész rakat új viccet tett közzé a portálján. Ez ugye azt is bizonyítja, hogy a válságnak valóban vank pozitív hozadéka is. (Lehet, megint lesznek jó politikai viccek?).

Az egyik jópofa ezek közül:

 

Egy idős hölgy e-mailt kap egy elhalálozott (ám gazdag) afrikai tábornok fiától, melyben a fiú arról tudakozódik, ugyan átutalhatna-e számlájára többmillió fontot 20 százalék részesedésért cserében. Csak a bank kódjára és a számlaszámra lenne szüksége ehhez. A hölgy nem veszi észre, hogy a jól ismert Nigériai 419 csalás áldozata, és vissza e-mailezi az adatokat. Kisvártatva megérkezik a válasz a tábornok fiától: "Icesave? Ez valami átverés?"

 

(Ha valaki nem tudná, az Icesave a most pénzügyileg összedőlt Izland egyik szintén összedőlt bankja).