KezdőlapUncategorizedHalott liftsz...

Halott liftszerelők, zuhanó tőzsde, avagy az E-target diszkrét bája

Nem akarom elvenni az online marketinggel foglalkozó szakemberek kenyerét, de nem először tapasztalom, hogy a cikkek mellé automatikusan beszerkesztett internetes hirdetések elég vicces, sőt morbid hatást keltenek – valószínűleg a hirdető szándékától függetlenül.

 

A Népszabadság október 7-i cikke halálos balesetről tudósított: két liftszerelő vesztette életét, amikor az a lift, amelyen dolgoztak a mélybe zuhant.

Már az első, cikkhez kapcsolt E-targetes hirdetés is kicsit morbidan hat:

 

(Cég neve)

Igény szerinti új felvonók szerelése. Mozgássérült emelők telepítése.

 

 

 A második egy zárcserét hirdet, ez ugye semleges. Hanem a harmadik az, ami igazán meglepett. Itt egy pénzügyi cég hirdette magát a következő szlogennel:

 

Érdeklik a részvények? Kereskedjen online a világ tőzsdéin.

 

Nem tudom, pontosan hogy működik például az E-target, eddig úgy képzeltem, hogy a szövegkörnyezetből (kulcsszavakból) próbálja eldönteni, melyik hirdetés passzol a cikkhez. Ha ez így van, akkor mégis csak lehet némi humora a számítógépnek – már amennyiben a halálos zuhanáshoz az algoritmus a tőzsdés hirdetést kapcsolta (lehet, hogy a világválság már szerepel a kódban?). Pedig néhány nappal később épp a Népszabadságban jelent meg egy kis jegyzet arról, hogy egy orosz kutató szerint modellezhető az emberi humor a számítógépen, és a jegyzetíró meglehetősen szkeptikus volt. És most tessék.

Ami viszont komolyabb tanulság, hogy egy-egy hirdetés szövegkörnyezete nagyon is számít (klasszikus példa a holokauszt megemlékezés mellett felbukkanó gázszolgáltató hirdetés), és a szerkesztőnek igencsak nagy a felelőssége, hogy az esetleges, nem szándékolt összecsengéseket kiszúrja.

Ám amennyiben ezt a feladatot számítógépes algoritmusra bízzuk, ez valóban megkövetelné, hogy sikerüljön a szoftverbe némi humorérzéket (hogy a véletlenből adódó humorra felfigyeljen) vagy legalábbis valamifajta érzékenységet plántálni. Nos, ezzel kapcsolatban nekem is vannak fenntartásaim.
 

********

 

Amúgy ha vicc és pénzügyi válság, akkor a BBC egy egész rakat új viccet tett közzé a portálján. Ez ugye azt is bizonyítja, hogy a válságnak valóban vank pozitív hozadéka is. (Lehet, megint lesznek jó politikai viccek?).

Az egyik jópofa ezek közül:

 

Egy idős hölgy e-mailt kap egy elhalálozott (ám gazdag) afrikai tábornok fiától, melyben a fiú arról tudakozódik, ugyan átutalhatna-e számlájára többmillió fontot 20 százalék részesedésért cserében. Csak a bank kódjára és a számlaszámra lenne szüksége ehhez. A hölgy nem veszi észre, hogy a jól ismert Nigériai 419 csalás áldozata, és vissza e-mailezi az adatokat. Kisvártatva megérkezik a válasz a tábornok fiától: "Icesave? Ez valami átverés?"

 

(Ha valaki nem tudná, az Icesave a most pénzügyileg összedőlt Izland egyik szintén összedőlt bankja).

A lényegre törő útmutató az írás és újságírás fortélyairól 420 nagyalakú oldalon

Írj olyan cikket vagy posztot, amelyet olvasóid is szeretni fognak! Legyen szó rövidhírről vagy hosszú magazincikkről, az ELSŐ LEÜTÉS megmutatja, HOGYAN.

Többféle bejelentkezéssel is hozzászólhatsz

Legolvasottabb posztok