KezdőlapUncategorizedÚj műfajok a ...

Új műfajok a dinoszaurusz médiában

Hírgrafika a lapok véleményoldalán? Koncert kritika grafikonokban?  Képregény, mint tudósítás? Új műfajok a papír alapú médiában. Avagy rajzolj te is publicisztikát!

 

Nyilvánvaló, hogy az internetes újságírás olykor szétfeszíti a hagyományos műfajokat. Ezekről a lehetőségekről rengeteg anyag található fenn a neten, de ez a post most elsősorban nem abban próbál segíteni, hogy miképpen nyomd meg a play gombot a kamerádon, hogyan ne felejtsd el az interjúalany orra alá dugni a digitális diktafonodat, vagy hogy melyik vágó szoftvert telepítsd a gépedre. (Az ilyen útmutatók számosak és hasznosak, ha erre vágysz, nézz körül mondjuk itt vagy itt).
Új műfajok ugyanis nem csak a neten jelentek meg az utóbbi időben a sajtóban, hanem a változtathatatlannak és kihalófélben kikiáltott papírmédiában is.

A kísérletek egy része arról szól, miképpen lehetne a lapok eddigi kép-szöveg kettőségét (ami az újságok esetében egy kicsit olyan, mint a gondolkodásunkat évszázadokig meghatározó test-lélek dichotómia), valamiképpen feloldani. Nos hát, egy ilyen próbálkozás a lapok véleményoldalán megjelenő publicisztikák és a hírgrafikák összegyúrása. Jobb híján nevezhetjük „véleménygrafikának”.

 

Hírgrafikával eleddig leginkább a lapok hírodalain találkozhattunk, ahol tényeket, adatokat, helyszíneket magyaráztak velük az olvasónak. De hogy véleményt is képesek lennének kifejezni?
Hogy miként lehetséges ez, érdemes megnézni Charles M. Blow, a New York Times volt hírgrafika góréjának rovatát szintén a Timesban.
Aki egy még elrugaszkodottabb dologra vágyik, annak ajánlhatom Andrew Kuo  munkáit. Az ő hírgrafikáit tekinthetjük akár művészetnek is: pl. koncertélményeit rendezi grafikonokba és adatsorokba. Bizonyítékként, hogy őrültség, de tényleg van benne rendszer, íme egy munkái közül:

 

Természetesen eközben nem feledkezhetünk meg a jó öreg képregényről, amellyel már régóta kísérleteznek újságírók, hogy miképpen lehetne vele valódi történetet elmesélni az olvasónak. A New York Times egy 2003-as tudósítása képregényben:

A cikk hátteréről itt olvashatsz.

Nagyobb visszhangot kapott próbálkozás a Slate képregénye, amely a hivatalos 9/11 jelentést rajzosította meg és mesélt a szeptember 11-i eseményekről, előzményeiről. Szerintem nem kicsit infantilis, de óriási munka van benne, és lehetett volna akár jó is.

A brit Independent vagy egy hónapja jelentett meg egy recenziót két képregényről, amelyeket az iraki események ihlettek – igaz, az idézett munkák fikciós művek, bár az egyiknek a főszereplője egy újságíró.

Tény, hogy bizonyos értelemben a szövegtől a képek felé mozdulunk el. Ez azonban nem feltétlenül a Gutenberg-galaxis megsemmisítését jelenti. Nem csupán annak esélye nő, hogy előre tör a funkcionális analfabetizmus, és megjelenik egy diszlexiás nemzedék, hanem hogy a szöveg e kísérletekkel új életre kel.

Az ehhez szükséges vizuális kultúra  alapjait ma már szinte észrevétlenül szívjuk magunkba. A számítógépen csücsülő grafikai és animációs programok pedig lehetővé teszik, hogy egyre többen kísérletezzenek azzal, miként meséljenek a szöveg mellett képekkel is.
És ebből érdekes és értékes dolgok születhetnek – a papírlapokban is.

A lényegre törő útmutató az írás és újságírás fortélyairól 420 nagyalakú oldalon

Írj olyan cikket vagy posztot, amelyet olvasóid is szeretni fognak! Legyen szó rövidhírről vagy hosszú magazincikkről, az ELSŐ LEÜTÉS megmutatja, HOGYAN.

Többféle bejelentkezéssel is hozzászólhatsz

Legolvasottabb posztok